tirsdag den 23. juni 2026

God sommerferie fra De Sidste Modernister

 

Vi har i De Sidste Modernister besluttet at gå på en, hvad vi vil betragte som en velfortjent sommerferie.

Hen over foråret har vi indstuderet et plausibelt antal selvkomponerede numre, som vi suppleret med endnu mere nyt materiale, håber at kunne præsentere for en undrende og måbende offentlighed om ikke alt for længe.

Med en impressionistisk illustration vil vi derfor gerne ønske alle venner og potentielle fans en rigtig god sommer - og for de af jer, hvor det er relevant: GOD SOMMERFERIE!  

onsdag den 6. maj 2026

De Sidste Modernister i kubistisk version

 

Man kan roligt antyde, at det er orkesterhunden Paco, der slipper bedst om ved at blive forvandlet til et kubistisk element i den ai-genererede version, der er gengivet herover.

Når jeg har "leget" lidt med kubismen som form, skal det ses i lyset af, at netop kubismen i f.eks. Picassos udgave historisk har spillet en stor rolle i modernismens udvikling.

onsdag den 22. april 2026

De Sidste Modernister i Albrecht Dürer-version

 

Der er et stort tidsafsnit mellem De Sidste Modernister og billedkunstneren Albrecht Dürer, som blev født i Nürnberg i 1471 og døde samme sted i 1528.

Dürer var en ferm billedkunstner og blandt hans mange egenskaber stod træsnittet stærkt og jeg kunne ikke lade være med at fabulere lidt over, hvordan han ved hjælp af denne metode ville have fremstillet De Sidste Modernister.

Billedet er udviklet ved hjælp af AI-værktøjet ChatGPT.

onsdag den 15. april 2026

Lignede vi en flok terrorister?

 

Jeg prøvede at lægge et par billeder op på Instagram af De Sidste Modernister, men om det var fordi, vi på det oprindelige fotografi ligner en flok terrorister - og derfor fik afvist opslaget, kan jeg ikke sige.

Til gengæld var der intet problem i at publicere billedet herover, som er en visualisering foretaget af ChatGPT.

Lidt ærgerligt, at man skal tilgå AI med henblik på at blive at blive vist på Instagram - øv, siger jeg bare! 

Bandpræsentation

 



Vi kan ikke strække den længere. Her er De Sidste Modernister: 

Fra venstre: Stephan Mohr, keyboards, Lars Møllenberg, trommer, Lars Svanholm, vokal, guitar og mundharmonika, Magnus Errboe, bas og Morten Svenningsen, guitar.

Fotos: Annette Smed

Bandhunden Paco er en italiensk muskelhund - og der er vægt bag

fredag den 19. december 2025

De Sidste Modernister

 



Duoen Svanholm & Svenningsen er genopstået under navnet De Sidste Modernister og billederne herover er fra den første indspilning af nye fortolkninger af numre helt tilbage fra 1980'erne.

God musik går aldrig af mode.

Hunden Paco holder vagt!